Wycieczka na Qeshm Island, Iran, 22-24 października 2015

Zamiast długiej relacji, zamieszczam po prostu piękne zdjęcia, które oddają dokładnie klimat i wydarzenia w czasie wycieczki.

Autorzy zdjęć: Selim Tanfous, Reham Mohammed

Selim-1261
To nasz sternik z łódki, którą płynęliśmy przez namorzyny (mangrove forest). A samo zdjęcie to nawet moje dzieło, aparatem Selima
Qeshm23
Cała ekipa już przed powrotem. W tle tradycyjny dom, w którym się zatrzymaliśmy. Podpowiedź – mam żółte okulary 🙂
Qeshm22
Lecieliśmy niewielkim samolotem irańskich linii lotniczych Maham Air.
Selim-1164
A tu ciekawostka – “ziemianka” do przechowywania wody w kontrolowanej temperaturze.
Qeshm21
Skrajne zdjęcia – Tak mieliśmy serwowane posiłki, w sąsiednim domu rodziny właściciela naszego “hostelu”. Na środkowym zdjęciu wszyscy w busie – zawsze na zewnątrz dziewczyny musiały zakrywać włosy chustami.
Qeshm20
Na wyspie żyje około 100 tys. osób. Większość zajmuje się rybołówstwem, budowaniem łodzi, albo szeroko rozumianym handlem (=przemytem). Od lewej – 1. dziewczynka wyszywająca tradycyjne wzory na materiale, z którego powstaną później tradycyjne spodnie. 2. Sternik z łódki, którą opływaliśmy namorzyny. 3. Lokalni chłopcy zaaferowani naszym przybyciem.
Qeshm19
Nasza pani przewodniczka (Mariam) i widoki po drodze.
Qeshm18
Panie przygotowują na palenisku tradycyjny chlebek z oliwą i rozwodnioną “pastą” rybną (Tamooshi). Zdjęcie zrobione w naszym “domu”.
Qeshm17
Płyniemy zwiedzać namorzyny, kto chciał to się nawet kąpał, a po zachodzie słońca było jeszcze ognisko. Nasi sternicy zostawili nas na miejscu i wrócili odebrać dopiero kilka godzin później, nie uczestniczyli ani w kąpieli, ani w ognisku.
Qeshm16
Zwiedzamy okoliczne formacje skalne. Nie ma mnie na zdjęciu, bo zostałam w autobusie z coraz bardziej spuchniętym kolanem (ale miałam dużo zmrożonych butelek z wodą do okładów).
Qeshm15
Wapienno-piaskowe formacje skalne.
Qeshm14
Więcej wapienno-piaskowych skałek.
Qeshm13
No i tak mniej więcej wyglądał cały krajobraz jak akurat nie było pustyni (większość to była jednak pustynia z załączonymi na obrazkach wyjątkami).
Qeshm11
Kto mógł to się wspinał dalej. Zdjęcie z prawej – kiedyś wyspa była okupowana przez Portugalczyków (jeśli dobrze pamiętam to w XVII wieku) i tutaj w skałach schronili się ludzie z okolicznych wiosek w czasie biew. Te schronienia pozostały do dzisiaj.
Qeshm7
A do takich drążonych w skałach studni ludzie przyjeżdżają z okolic po słodką deszczówkę.
Qeshm6
Pan przyjechał na motorku po świeżą słodką wodę.
Qeshm5
Poza rybołówstwem, ludzie trudnią się też budowaniem tradycyjnych łodzi. Drewno pochodzi z Indii lub Pakistanu, a łódź powstaje około 10 lat.